д-р Мария Монтесори

образованието, което промени света

Три пъти номинирана за Нобелова награда за мир.

Изследване за резултати от Монтесори обучението


"Учените установиха, че методът на преподаване, който се фокусира по-скоро върху личностното развитие, отколкото върху изпитите, възпитава по-зрели и по-креативни деца с по-добре развити социални умения.

Според американските психолози децата в Монтесори училищата се справят много по-добре от връстниците си, които са обучавани по традиционния начин, в редица направления. Монтесори учениците на петгодишна възраст са по-добре подготвени по четене и математика, а дванадесетгодишните пишат „значително по-креативни“ есета, като използват изречения с по-сложни конструкции. Едни от най-големите различия се наблюдават в сферата на социалните умения и поведението.

Монтесори учениците демонстрират по-силно развито чувство за „справедливост и честност“, общуват по един „емоционално по-позитивен“ начин и е по-малко вероятно да участват в „груба игра“ по време на междучасията." в. „Гардиън“, 29.09.2016 г.

Американско Монтесори дружество (АМД), American Montessori Society
Бяла книга на комисията по проучванията, American Montessori Society, Research Committee White Paper


Д-р Анджела К. Мъри, координатор на изследователската дейност към АМД

Една от целите на АМД е да разпространява проучвания, свързани с Монтесори образованието. Комисията по изследванията към АМД публикува настоящата бяла книга с цел да обобщи съществуващата литература за ефективността на образованието по метода Монтесори. Законодателите, училищните ръководства и дори потенциалните родители обикновено най-много се интересуват от изследванията на ефективността на Монтесори образованието. Тъй като Монтесори образованието се фокусира върху обучението на детето като цяло, проучванията на резултатите от такова образование не трябва да се ограничават само до академичните резултати или дори, още по-малко, до резултатите от стандартизирани тестове. Хората в САЩ изглежда възприемат стандартизираното оценяване като единствен индикатор за образователен успех, затова проучванията на метода Монтесори трябва да включват, но не и да се ограничават само до тези определения за успех. Проучванията на метода Монтесори в исторически план не са много, но броят на изследванията расте през последните години. Много от по-съвременните статии, които се разглеждат в настоящия документ, представят както академичните, така и социално-емоционалните постижения на образованието по метода Монтесори.

Едно от най-големите предизвикателства пред провеждането на проучвания, свързани с Монтесори образованието, е голямото многообразие между различните Монтесори училища и преподаватели, дори и в случаите, когато те са обучени и сертифицирани от водещи Монтесори организации като АМД или Международната асоциация „Монтесори“ (AMI) (Lillard, A., 2005). Друго предизвикателство е как и дали се взема предвид отражението на избора, който родителите правят, върху образователните резултати. Тъй като е трудно децата да бъдат включени в определен вид образование на случаен принцип, често е невъзможно да се съставят контролни групи, които да отразяват въздействието върху резултатите на факта, че има родители, които целенасочено търсят Монтесори образование за децата си в сравнение с такива родители, които не го правят. Може да се окаже особено трудно да се определи подходяща „контролна група“ именно заради объркващия елемент, свързан с избора, който родителите правят в полза на Монтесори образованието. Качеството на проведените проучвания варира в зависимост от степента, в която тези спорни моменти са адресирани. Повечето проучвания, разгледани тук, се характеризират с най-добър дизайн и изключителна значимост що се отнася до доказателствата за ефекта от Монтесори образованието.
















ВЪВЕДЕНИЕ В МОНТЕСОРИ МЕТОД


Барбара Айзъкс, Академичен директор на Международен обучителен център “Монтесори”, Великобритания, Montessori Centre International, UK

Монтесори описва детското развитие на фази, всяка от които е уникална и много важна за съзряването на детето. Всяка фаза трябва да бъде подкрепяна от средата, която насърчава и развива индивидуалността на всяко дете, като средата включва възрастните и останалите деца. Методът на Монтесори за детско образование има три основни компонента:

  • детето

  • благоприятната среда

  • учителят


МЕДИИТЕ
ЗА МОНТЕСОРИ В БЪЛГАРИЯ





КНИГИ И ПУБЛИКАЦИИ
за Монтесори педагогиката
​​​​​​​



В книжарниците

  • Как да отгледате удивително дете. Методът Монтесори, Тим Селдин, председател на Фондация "Монтесори", САЩ - изданието е преведено и редактирано от Мис Ина и Деси Стоева от Casa dei Bambini 

  • Какво трябва да знаете за детето си,  д-р Мария Монтесори

  • Детето в семейството, д-р Мария Монтесори 

  • Лекции от Лондон - 1964 г., д-р Мария Монтесори

  • Попиващият ум, д-р Мария Монтесори 

  • Тайната на детството, д-р Мария Монтесори

  • Да отриеш детето, д-р Мария Монтесори 

  • Формирането на човека, д-р Мария Монтесори 

  • Монтесори от самото начало - детето у дома от раждането до тригодишна възраст, Пола Полк Лилард, Лин Лилард Джесън​​​​​​​

  • Да разбираме децата. Значението на първите три години от живота, Силвана Монетенаро

  • 60 занимания с моето бебе по системата Монтесори, Мари-Елен Плас 


В Национална библиотека "Св. Св. Кирил и Методи", София 

  • Монтесори, М. Новото дете и духовното възраждане на човека. София, 1935.

  • Монтесори, М. Етапите на възпитанието. София, 1937.

  • Монтесори, М. Дом на детето - детски градини. Враца, 1932.


Оригинални книги на английски език д-р Мария Монтесори достъпни в интернет: