д-р Мария Монтесори

образованието, което промени света

Три пъти номинирана за Нобелова награда за мир.

НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ ЗА МОНТЕСОРИ ОБУЧЕНИЕТО


Lillard и колектив (2021) установяват, че Монтесори образованието допринася за цялостното благополучието в живота на човека, показва изследване сред 1905 възрастни, на възраст 18-81 (M = 36). 

"Посещаването на Монтесори в продължение на най-малко две детски години е свързано със значително по-високо благополучие на възрастен” по отношение на четири фактора - общо благосъстояние, ангажираност,  социално доверие и самоувереност (с. 1). Според изследователите се наблюдава разлика дори между благополучието на Монтесори учениците и тези, които са посещавали конвенционални частни училища - отново в полза на Монтесори. Изследователите правят извода, че “колкото повече години човек посещава Монтесори, толкова по-високо е благополучието му като възрастен” (пак там).




ИЗТОЧНИЦИ

Demangeon, A., Claudel-Valentin, S., Aubry, A., & Tazouti, Y. (2023). A meta-analysis of the effects of Montessori education on five fields of development and learning in preschool and school-age children. Contemporary Educational Psychology, 73, 102-182.

Lillard, A.S., Meyer, M.J., Vasc, D., Fukuda, E. (2021). An Association Between Montessori Education in Childhood and Adult Wellbeing. Frontiers in Psychology (12). DOI10.3389/fpsyg.2021.721943

Randolph, J. J., Bryson, A., Menon, L., Henderson, D. K., Manuel, A. K., Michaels, S., rosenstein, d. l. w., McPherson, W., O'Grady, R., & Lillard, A. S. (2023). Montessori education's impact on academic and nonacademic outcomes: A systematic review. Campbell Systematic Review, 19(e1330). https://doi.org/10.1002/cl2.1330

Стоева, Д. (2024). Развитие на социална компетентност при 5-6-годишни деца в Монтесори и масови детски градини в България. Автореферат за присъждане на образователна и научна степен „доктор” по професионално направление 1.2 Педагогика (Предучилищна педагогика). Интернет страница на СУ "Св. Климент Охридски". 

През 2023 година бяха публикувани две изследвания, които обобщават основните научни изследвания в областта на Монтесори педагогиката и развитието на социални умения и социална компетентност - систематичен преглед и мета анализ. Изводите на авторите, които публикуват систематичния преглед “Въздействието на Монтесори образованието върху академичните и неакадемичните резултати: систематичен преглед” са в няколко посоки.

  • Обучението по Монтесори изглежда оказва влияние върху социалните науки, науките, креативността (g=0,26) и социални умения (g=0,23), но тези ефекти са по-малко ясни и се нуждаят от допълнително проучване; Големината на ефекта за съвкупността от всички неакадемични резултати е g=0,33. 

  • Монтесори образованието въздейства върху аспекти на благополучието, като напр. вътрешното преживяване на училището и харесването на училище - доказателствата са силни и изглеждат надеждни;

  • Монтесори образованието демонстрира силни и ясни ефекти върху математиката, грамотността, обща академична способност и изпълнителските умения (g = 0,36).

Анализът на чувствителността показа, че констатациите в полза на Монтесори образованието са солидни (Randolph et al., 2023). 

Изводите от „Мета-анализ на ефектите от Монтесори образованието върху пет области на развитие и учене при деца в предучилищна и училищна възраст, публикувано в реномираното списание „Съвременна образователна психология” (Contemporary Educational Psychology) показват, че ефектите на Монтесори обучението върху развитието и ученето са положителни и варират от умерени до високи, в зависимост от разглежданата област: академични постижения (g = 1,10); креативност (g = 0,25); двигателни умения ( g = 0,27); социални умения (g = 0,22); когнитивни способности (g = 0,17) (Demangeon et al.,  2023).

Сравнително изследавне, проведено в България, сред 157 деца, учители и родителите от Монтесори и масови детски градини показва, че “5-6-годишните деца, обучавани в Монтесори среда чрез Монтесори образователни практики, в допълнение към базисно използваните традиционни такива, имат по-висока степен на социална компетентност от техните връстници в масовите детски градини” (Стоева, 2024, с. 45).














ВЪВЕДЕНИЕ В МОНТЕСОРИ МЕТОД


Барбара Айзъкс, Академичен директор на Международен обучителен център “Монтесори”, Великобритания, Montessori Centre International, UK

Монтесори описва детското развитие на фази, всяка от които е уникална и много важна за съзряването на детето. Всяка фаза трябва да бъде подкрепяна от средата, която насърчава и развива индивидуалността на всяко дете, като средата включва възрастните и останалите деца. Методът на Монтесори за детско образование има три основни компонента:

  • детето

  • благоприятната среда

  • учителят


МЕДИИТЕ
ЗА МОНТЕСОРИ В БЪЛГАРИЯ





КНИГИ И ПУБЛИКАЦИИ
за Монтесори педагогиката
​​​​​​​



В книжарниците

  • Как да отгледате удивително дете. Методът Монтесори, Тим Селдин, председател на Фондация "Монтесори", САЩ - изданието е преведено и редактирано от Мис Ина и Деси Стоева от Casa dei Bambini 

  • Какво трябва да знаете за детето си,  д-р Мария Монтесори

  • Детето в семейството, д-р Мария Монтесори 

  • Лекции от Лондон - 1964 г., д-р Мария Монтесори

  • Попиващият ум, д-р Мария Монтесори 

  • Тайната на детството, д-р Мария Монтесори

  • Да отриеш детето, д-р Мария Монтесори 

  • Формирането на човека, д-р Мария Монтесори 

  • Монтесори от самото начало - детето у дома от раждането до тригодишна възраст, Пола Полк Лилард, Лин Лилард Джесън​​​​​​​

  • Да разбираме децата. Значението на първите три години от живота, Силвана Монетенаро

  • 60 занимания с моето бебе по системата Монтесори, Мари-Елен Плас 


В Национална библиотека "Св. Св. Кирил и Методи", София 

  • Монтесори, М. Новото дете и духовното възраждане на човека. София, 1935.

  • Монтесори, М. Етапите на възпитанието. София, 1937.

  • Монтесори, М. Дом на детето - детски градини. Враца, 1932.


Оригинални книги на английски език д-р Мария Монтесори достъпни в интернет: